thihuahua - en ny ras? :OOO

Först och främst är jag så less på allt skit. Blir så less när folk klandrar ner på blandras hundar.. fattar inte varför - oftast är blandraser sötare plus att det är så många renrasiga raser som är så sönderavlade. Dom ska se ut på ett så perfekt vis så dom ser så "fina" ut som möjligt bara för att komma på första plats på utställningarna. Till exempel dom stackars schäfrarna. Det finns typ ingen som inte får problem med höften. Dom ska vara låga och bakbenen ska vara långt bak utifrån kroppen som möjligt (!?) Det ska se ut som om dem kryper fram. Vem bestämmer egentligen HUR en hund ska se ut? Bara ingen far illa så tycker jag att man får skapa fina blandrashundar.

K's jobbarkompis tjej skulle köpa en chihuahua igår. Eller ja, dom skulle välla kolla på den.. De var en renrasig med stamtavla och hade hela köret. Meeen.... lyckligare än så blev hon inte. Hunden hade överbett och hon var inte nöjd. Hon vill ha en Elviz, så Emma fixa fram mer hundar! Det är stor efterfrågan efter denna fina blandning och rastypfel.. Min farmor och två grannar och ett antal andra hundägare har gillat elviz för att just han har längre nos, väger 3kg och inte utåtstående ögon som står och varsitt håll.

aja whatever!

Jobbat hela dagen. Snorig som ett jag-vet-inte-vad.. K och Elvan kom och hämta mig när jag slutade 21.15.. Vi åkte förbi max driven! Då tjejen öppnar luckan så "moffar" elvan till och hon i luckan säger "vill ha bacon?" så medans vi väntade fick elvan lite bacon. Smarrigt värre tyckte han! Vi har precis kollat på 3st Weeds avsnitt. Pretty nice I think!

Nu mys och sen läggdags. Hoppas ni har en bra helg! : )

Kommentarer
Postat av: hannah

VAD HANDLAR DET OM DÅ!?
oh no. jag älskar hundar oavsätt om dom är renrasiga eller blandrashundar.. det var du som klaga dig på emmas hundar hur hon avlade och skötte dom. weell.. nu tycker jag vi slutar den här diskutionen den leder ändå ingenstans..

2007-08-18 @ 23:59:45
URL: http://pleased.blogg.se
Postat av: crazyangel

Rocky + Dior är en bra blanding :) Tror det är som hört av sig om en ny kull :) Så de är ju kul att höra :) men det kommer, de kommer. Till vintern/våren :) Elvan är en gobit, de tycker alla :)

2007-08-19 @ 01:48:38
URL: http://www.crazyangel.blogg.se
Postat av: Linda & Chihuahuan Tyra

Du är verkligen inte lätt att disskutera med. Det handlar inte om att jag inte gillar blandraser! Vad i den meningen är de du inte förstår? Om du tycker att Tyra är en ful äcklig råtta, bryr jag mig inte ett dugg. I mina ögon är hon finast i världen. Och jag tror i själva verket att de handlar om avundsjuka!

2007-08-19 @ 14:28:14
URL: http://mylittleprincess.blogg.se
Postat av: hannah

suck suck.. avundsjuka? absolut inte :) tvärtom.. jag har allt jag vill ha. du tycker som du tycker och jag tycker som jag tycker så lever vi lyckliga :)

2007-08-19 @ 22:43:03
URL: http://pleased.blogg.se
Postat av: kim

"vem bestämmer hur en hund ska se ut?" dummaste frågan idag eller? rasstandarden såklart för varje ras!! finns så många raser idag att välja mellan så varför hålla på med oreggad avel om man vill hundarnas bästa?

2007-08-21 @ 00:20:46
Postat av: crazyangel

Kim: Åh vad säger att rasstandaren alltid måste vara det bästa? kolla på alla stackars sönderavlade schäfrar. Ursh mår illa när ja ser dem. Kryper fan fram. Åh de påstår du vara det bästa för hunden?? Hmm? Bra sagt.

2007-08-23 @ 21:12:00
URL: http://www.crazyangel.blogg.se
Postat av: Anna-Viktoria

Varför skulle en renrasig hund vara sämre än en blandras????
Jag har absolut inget mot blandraser, har själv haft 3 stycken. Men planerad blandrasavel är inget jag tycker om. Dels för att det är väldigt få av hundarna som testas alls innan de paras (ögonlysning, höftledsröntgen, hjärta på de raser som har problem med det m.m m.m) och dels för att det finns redan alldeles för många blandraser som behandlas som slit och släng leksaker. Majoriteten av alla hundar på svenska hundhem är en hane på mellan 1-3 år, blandras mellan schäfer/dobberman/rottwiler/eller dylikt. Folk verkar tycka att bara för att en hund är billig så är den inte lika mycket värd. Hemska tanke.
Det finns mycket mer problematik i blandrasavel än många tänker på. Det är inte bara att para, sälja dom söta valparna, tjäna lite pengar och no more.

2007-09-10 @ 13:37:57
URL: http://annaviktoria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0